Kawan atau Sahabat ?

di malam yang tenang ini , disusuli dengan bunyi katak yang bernyanyi , cengkerik yang bersiulan dan angin yang bertiupan , aku terfikir mana satu yang aku perlukan .
KAWAN atau SAHABAT ?
dari kecil lagi aku sudah mempunyai KAWAN yang baik . lepak sekali , makan sekali , dan pergi balik sekolah pun bersama . tapi sebaik baik kawan itu , samakah dia dengan SAHABAT ? aku belum pernah jumpa sahabat aku . semua nya kawan sahaja . bila aku senang , kawan semua datang , bila aku susah , semua lari , dan tak ada 1 pun kawan aku yang ingin bantu . belum pernah lagi aku susah senang bersama SAHABAT aku kerna aku tak pernah ada SAHABAT . ada korang paham masalah aku ? pernah tanya ape masalah aku ? tak jawapan die . hanya segelintir sahaja yang tergerak hati untuk bertanya . bila ada kawan , mesti ada yang tak suka kita , tegur kita cara kurang hajar , tidak ada adab . tak boleh elok elok ke ? xboleh ke kaw buat macam asrol ? walau pun dia tegurr aku cuma di blog , tapi sempat lagi dia meminta maaf . kaw ada ? harapan . walaupun asrol tidak menyebut namaku di blog , aku tahu dia cuba untuk mengubah aku kepada hafiz yang dia kenal dulu . aku ulat buku ya asrol ? haha . mane ada lah . bila aku lepak bersama rakan2 aku , semuanya mencari point nak bahan kawan kawan . tak boleh ke kalaw buat lawak tanpa mengaibkan orang ? aku berharap Ramadhan pada kali ini , aku temui sahabat yang aku cari cari selama ini . korang muncul la wehh ! nak gak rasa ada sahabat .
ya Allah , jika Ramadhan pada kali ini ialah Ramadhan yang terakhir buat ku , jadikan lah Ramadhan ini Ramadhan yang paling berseri buatku ya Allah , menerangi kegelapan hatiku , dan mewarnai kehidupan kami di Sana nanti ya Allah .

jika seseorang itu hadir dalam hidup kita , dan menjadi telah sebahagian daripada hidup kita . tapi ats sebab2 tertentu , die terpaksa pergi meninggalkan kita . maka kita janganlah terlalu sedihh . terimalah kenyataan bahawa sekurang2nya dia pernah membahagiakan kita . *petikan dari filem syurga cinta* . kita mesti ingat bahawa hari esok lebih baik daripada hari ini .

4 comments:

  1. awak anak yang baik.
    belum terlambat untuk menjadi lebih baik.

    memang sukar meletak siapa 'sahabat' kita.saya juga tidak punya siapa yang saya gelar 'sahabat' walaupun sudah di usia ini.hebat benar tanggungjawab menjadi sahabat kerana ia harus diiringi keikhlasan dan penerimaan.siapapun yang akan melintas dalam hidup kita,jangan kita biarkan sehingga mengubah pendirian kita dan mengganggu-gugat kesejahteraan kita dan KELUARGA.

    hebatnya kita sebagai umat Islam,yakinlah ke mana jauhpun langkah kita,kita tetap selalu ditemani sahabat setia -- Malaikat Raqib dan 'Atid yang selalu setia.setiap kebaikan dicatit pahala,setiap keburukan dicatit dosa.mudah kan,paling jujur dan tidak berselindung.yang selama ini berlegar di sekitar kita atas nama "kawan" atau "sahabat" itu,kadang-kadang yang salah pun dikatanya betul.yang betul pula diejek seolah ia salah.

    hafiz,
    kita kalah bukan kerana orang lain,kita kalah kerana diri kita sendiri.

    selamat menjadi yang lebih baik dari hari-hari semalam.

    =)

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Youuu , you cakap klu u ada problem tkde seorang pon nak amik tahu? nak bantu? U rase betul ke apa u cakap? Klu taksilap I, dari 1st kte kawan lagi I cakap klu u ada problem jst share with me ayte? Eyy, u ingat I ny selfish sangat ke? U ingat I ny jenis yg suka tgk kawan dia jatuh ke?;__( SORRY! I ny jenis taksuka tgk kawan kawan I jatuh, if dekat sekolah tu pon kalau mmbe I kene buli or wtv dengan kawan lain pon I backup. I taksuka orang pndang rendah dekat kawankwan I;( I bukan tak usaha kan nak tahu problem u? macam2 I buat smpai u marah I balik. When i read msg semalam tuhan je tahu betapa hancurnya hati I? I tahu kte kawan and I takANGGAP LEBIH and takberharap lgsung utk jadi lebih dari kawan, sebabb I bukannya layak. After fatin maybe ada orang lain yg lagi perfect bg u. Kte kawan je kann? Taksalah klu share share problem. I, asrol, atin semua nak perubahan u. Ktrg taknak apis yg sekarang nii, ktrg nak apis yg dluu. I tak tahu la you anggap I ni apa? Even u layan I macam &#%@ tapi I still boleh brsabar. Klu u nak bnci I pon bencilah. But one I mntak kat u. Berubah laa sebab ramai kawan2 u kat lua sane trtggu tggu apis yg dlu;( Klu u dah taknak text I pon tkpelaa. I doakan u boleh berubah macam mana I asrol aten and kawan2 u yg lain nak. Kawan2 u yg lain tu gunakan u utk kesenangan diorang jee. Diorang tu jenis tak appreciate ap orang buat. Diorang tahu nak happy2 je. Takecare and goodluck.

    ReplyDelete
  4. terima kasih atas kata kata semangat anda . (:

    ReplyDelete